ads

Ahad, 8 Mei 2011

~Terima Kasih Emak~

"abang, tolong mak pergi kedai sekejap"

Masih terngiang-ngiang di telinga ayat itu sehingga sekarang.

"abang, dah solat ke belum??"

Antara ayat yang selalu diperkatakan emak yang sentiasa diingatan aku.
Namun, ape selalu aku balas...

"malas la mak" dan "jap lagi la mak"

Walau apa pun alasan atau kerenah aku lakukan, emak tak pernah merungut keletihan. Emak memang seorang yang tabah dan gigih dalam melayani perangai aku dan adik-adik2 aku yang kadang-kadang nakal nya agak keterlaluan.

Aku pernah dirotan emak kerana malas nak pergi sekolah. Mase tu aku masih lagi belajar di sekolah tadika al-arqam(setahun sebelum al-arqam diharamkan). Masih terasa lagi sakitnya dirotan emak. Tetapi masih terbayang diingatan wajah emak semasa merotan aku. Emak merotan aku kerana sayang kan aku. Walaupun banyak kali aku telah menyusahkan emak, emak tak pernah merungut.

Begitulah kasih sayang emak pada aku dan adik-adik aku semasa membesarkan kami adik beradik.

Kini, tibalah masa untuk aku membalas jasa emak...Walau berjuta wang aku kirimkan pada mak namun tidak terbanding dengan curahan kasih sayang emak pada aku. Tiap kali aku kenangkan masa lalu semasa emak membesarkan aku, pasti ada titisan air mata yang mengalir. Terlalu besar pengorbanan emak.

Mak, terima kasih atas segala pengorbanan dan kasih sayang mak terhadap abang...kerana didikan mak, abang berjaya...Semoga Allah panjangkan umur emak dan mengurniakan kesihatan yang baik untuk emak...

SELAMAT HARI IBU....MAK...~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan